Word vrijwilliger bij Milieu Actie Dagen (MAD)

De Milieu Actie Dagen (MAD) bij het Natuur- en Milieucentrum zijn inmiddels een begrip. Op die dagen staat het vol met fietsen en zie je overal groepjes leerlingen van de Philips van Horne Scholengemeenschap opdrachten doen onder leiding van vrijwilligers.

“De MAD zijn mede door de inzet van de vele vrijwilligers zo’n succes geworden. De vrijwilligers zijn onmisbaar,” vertelt Toos Kunnen, een van de bedenkers van MAD. “Het is leuk om samen met de leerlingen in de natuur bezig te zijn. Oud-leerlingen herinneren zich de MAD jaren later nog.” Lijkt het je leuk om mee te helpen, meld je dan aan bij Toos.

Tijdens de MAD doen de leerlingen verschillende opdrachten. Bij de brugklasleerlingen ligt het accent op het onderzoeken van de natuur. Bij de tweedejaarsleerlingen wordt meer ingezoomd op milieu en duurzaamheid. “Met de opdrachten willen we de leerlingen prikkelen, nieuwsgierig maken naar hoe de natuur in elkaar zit. Doordat ze actief bezig zijn, zien en ervaren ze de natuur zelf. We geven ze een zetje, hopen dat ze het oppakken en er meer over willen weten,” vertelt Toos Kunnen, voormalig docent biologie van de Philips van Horne.

Samen met Hub Jetten heeft Toos de MAD opgezet. “Hub gaf les op de school Hoogh Weert en toen deze school opging in de Philips van Horne, heb ik samen met Hub het milieuonderwijs op poten gezet.” Om er binnen de bestaande vakken meer aandacht voor te krijgen, bedachten Toos en Hub in het schooljaar 2000/2001 een projectdag op school. “Iets totaal anders dan stil in de les zitten en luisteren naar de leraar.” De dag was in drie blokken ingedeeld. Blok 1 bestond uit activiteiten op school. De leerlingen konden onder andere biologische appelflappen bakken, posters maken en vogelnestjes in elkaar zetten. Ook was er een informatiemarkt met kraampjes van organisaties zoals het Wereld Natuur Fonds. In het tweede blok brachten de leerlingen een bezoek aan een natuurgerelateerde organisatie. Bijvoorbeeld de Waterkrachtcentrale in Nederweert. Aan het eind van de projectdag vond er in de hal van de Philips van Horne de milieukwis plaats. “Goed zichtbaar en hoorbaar, want het ging er fanatiek aan toe,” lacht Toos. “Een geslaagde activiteit, alleen kostte die veel tijd en energie. Met Bèr Peeters zijn we rond de tafel gaan zitten om te kijken of het een andere invulling kon krijgen.”

In het schooljaar 2008/2009 vonden de eerste MAD, zoals we die nu kennen, bij het NMC plaats. In plaats van 1 projectdag, komen nu alle leerlingen met twee klassen tegelijk naar het NMC waardoor er meer dagen mee gemoeid zijn. De leerlingen doen vooral opdrachten buiten in de natuur. “Het is belangrijk dat de opdrachten dichtbij de belevingswereld van de leerlingen liggen. Het gaat erom dat ze nieuwsgierig worden. Niet door allerlei theorie te geven, maar door te kijken, te doen en zelf conclusies te trekken.” Voorbeelden van opdrachten zijn: kijk eens hoeveel bodemdiertjes je kunt vinden of maak een bodemprofiel met een grondboor. Inmiddels zijn we meer dan tien jaar verder en bestaan de MAD nog steeds. “Onze kracht is dat we iedere keer bijschaven en actueel blijven. We evalueren met de leerkrachten van de Philips van Horne en luisteren naar de ervaringen van de vrijwilligers. Vrijwilligers moeten zich gehoord en begrepen voelen. Anders werkt het niet.” Toos benadrukt: “Het is ontzettend leuk om te doen. Heb je zin en tijd? Kom een keer kijken en loop eens mee met een vrijwilliger van de MAD .”